
Erasmus+ kursus om inklusion i Bologna
Erasmus+ kursus om inklusion i Bologna Af Camilla Rask & Gitte Boe, Ordblindevejledere på FGU Hovedstaden FGU Hovedstadens to ordblindevejledere deltog i ovennævnte kursus med
Følgegruppen bag FGU Guide mødtes i april til en status og fælles refleksion over det første halve år af projektets prøveperiode. Her blev det tydeligt, at projektet ikke kun samler seks FGU-institutioner – det skaber grobund for nye fællesskaber, idéer og virksomme overgange for eleverne.
Der bliver strikket løs på FGU – bogstaveligt talt. På én af skolerne har en strikkeklub vist sig som et simpelt, men virkningsfuldt fællesskabsinitiativ. Her samles eleverne omkring det kreative og afslappede – og får på samme tid talt om både det faglige og det personlige. Som eleven Liva fra FGU Hovedstaden siger:
“Det er hyggeligt, at man kan sidde og lave noget sammen med elever fra andre klasser på en afslappet måde. Og være sammen på en anden måde end bare at sidde og glo ned i en telefon.”
Strikkeklubben er bare ét eksempel på, hvordan FGU Guide skaber nye rammer for trivsel, relationer og faglig nysgerrighed. Og netop trivsel og overgang er i centrum for projektets overordnede målsætninger: At udvikle tryghedsskabende aktiviteter og bygge bro til uddannelse og job – i fællesskab.
Inspiration og sparring på tværs
På følgegruppemødet – ved navn Guide Lab – blev der ikke blot evalueret. Der blev også udviklet. Direktører, vejledere og fagpersoner fra de seks deltagende FGU-skoler deltog i en workshop med udgangspunkt i et samlet overblik over de mange initiativer, der er i gang.
Her var alt fra portefølje-caféer, oplæg og virksomhedsbesøg, til vejledning i ansøgninger, morgenmøder og eksamenstræning. Et mangfoldigt billede, men med klare fællesnævnere: De unge skal klædes bedre på til overgangen til ungdomsuddannelse – og det virker bedst, når det sker i et trygt fællesskab.
”Hvad gør vi nu, som vi ikke gjorde før – og hvad har det ændret?”
Spørgsmålet dannede ramme om dialogen på mødet, hvor både ligheder og forskelle i aktiviteter blev vendt og delt. Én ting var der bred enighed om: Det virker at erfaringsudveksle – og det virker at være sammen.
Fra sort hul til struktur – eleverne i centrum
Eleverne selv spillede også en central rolle på dagen. Liva beskrev blandt andet, hvordan FGU Guide har været med til at gøre eksamensangst mere håndterbar:
“Eksamener kan godt blive forklaret som et sort hul. Her bliver vi hjulpet til at forstå, at det ikke er så slemt. Min anbefaling er at integrere mere eksamenstræning i FGU Guide.”
Rasmus, en anden elev fra FGU Nord, fortalte om sin vej i praktik, en mulighed han ikke selv havde fundet uden støtte igennem FGU Guide-projketet:
“Det har betydet meget for mig at få den støtte. Ellers havde jeg ikke endt der og haft de gode oplevelser.”
En tryg overgang kræver samarbejde
En central ambition i FGU Guide er at styrke overgangen fra FGU til ungdomsuddannelse. For det kræver mere end et godt introforløb – det kræver koordination, viden og fælles forståelse på tværs af uddannelsessystemet.
Her blev det blandt andet foreslået, at en tidligere FGU-elev kan fungere som rollemodel og følgesvend på besøgsdage på ungdomsuddannelserne, og at både vejleder og FGU Guide deltager i introforløbene. Et godt besøg på en ungdomsuddannelse kræver, at både modtagende institution og afsendende skole har gjort sig klart, hvem eleven er – og hvordan der bedst skabes tryghed.
“Jeg kan se på mine venner på FGU, at der er et stort behov for at blive taget i hånden,” fortalte Rasmus.
“Derfor er det vigtigt, at FGU Guide sigter på netop at skabe den gode overgang.”
Region Hovedstaden arbejder aktuelt på at udvikle persona’er – altså beskrivelser af typiske FGU-elever – som kan hjælpe ungdomsuddannelserne med bedre at forstå målgruppen og tilrettelægge gode besøgsmøder og introforløb.
En god begyndelse – og vejen frem
Følgegruppemødet bekræftede, at projektet er godt i gang. Thomas Mikkelsen Uddannelsesdirektør på NEXT og medlem af FGU-Guide følgegruppe, udtrykte det sådan:
“De seks projektskoler er ved at finde hinanden og er blevet klogere på FGU Guide. Det er en positiv udvikling – og den vej, det bør gå.”
I takt med at projektet folder sig ud, er ambitionen at systematisere opsamling, evaluering og feedback – og sikre, at de gode idéer bliver til forankrede praksisser. FGU Guide-projektet handler ikke om enkeltstående tiltag, men om at opbygge en ny vedvarende kultur: Hvor elever i højere grad bliver guidet med indsigt i den enkelte elevs behov – FGU guiden er nemlig elevens følgesvend, når det handler om at få øje på elevens styrker og de næste skridt, der skal tages.
FGU Guide løftet ind i debatten på Folkemødet
I FGU Danmarks debat: ” Er fællesskabet løsningen på trivselsudfordringerne blandt unge? ” på årets Folkemøde, fik FGU Guide-projektet positiv omtale af direktøren for NEXT, Ole Heinager. Han ser frem til om projektets potentialer og hvordan projektet kan være med til at løse trivselsudfordringer, og fremme fastholdelse i både uddannelse og beskæftigelse.
Når deltagerne samles til dialog om unges trivsel og fællesskab, som det skete i debatten på Folkemødet, hvor også Regionen var repræsenteret, er det et tegn på, at der både er behov for FGU Guide, men også at det allerede nu har sat sit aftryk. Projektet er ikke længere kun noget, der arbejdes med på skolerne – det bliver nu også italesat i offentligheden, som et projekt med stort potentiale.
Det giver håb for en fremtid, hvor vores unges behov mødes med fælles handling, og hvor samarbejde på tværs bliver nøglen til bedre overgange, stærkere fællesskaber, bedre trivsel og en mere inkluderende uddannelseskultur.
Tak for støtten – og FGU Guides betydning for fremtiden
Vi vil gerne takke Region Hovedstaden for deres støtte, som har gjort FGU Guide muligt. Vi ser allerede positive resultater, hvor guiderne fungerer som en uvurderlig støtte for eleverne. Projektet vil blive evalueret løbende, så vi sikrer, at endnu flere unge får den hjælp, de har brug for til at gennemføre deres uddannelse og skabe en tryg vej mod fremtiden.
Strikkeklubben på FGU Valby
Mere information om projektet:
FGU Guide – Konceptpapir og projektbeskrivelse
Kontakt:
Projektleder, Rikke Svendsen
Tilstede på status-mødet var:
Følgegruppemedlemmer: Marie Hoff Larsen fra FGU Danmark – Robert Jensen fra Modstrøm – Gitte Brodersen fra SOSU H – Thomas Mikkelsen fra Next – Frederikke Mossin Westh fra Region Hovedstaden.
Styregruppemedlemmer: Direktør Camilla Saebel fra FGU Hovedstaden – Rektor Tommy H. Widriksen fra FGU Øresund
Projektledere:
Rasmus Helsted – FGU Øresund
Tanya Skafsgaard- FGU Nord
Sanne Ethel Jessen – FGU Vestegnen
Marietta Alex Andersen – FGU Bornholm
Julie Andersen – FGU Nordsjælland
Rikke Svendsen – FGU Hovedstaden
FGU guider: Ilse Jensen og Nicholas WOBIDO fra hovedstaden og Benedikte Havemann fra Nord
Elever: Liva fra FGU Hovedstaden og Rasmus fra FGU Nord

Erasmus+ kursus om inklusion i Bologna Af Camilla Rask & Gitte Boe, Ordblindevejledere på FGU Hovedstaden FGU Hovedstadens to ordblindevejledere deltog i ovennævnte kursus med

Billede: Danni Nielsen, Thorvaldsens Museum Fernisering på elevfortolkninger af Bharti Khers værker Torsdag d. 9 oktober fejrede vi ferniseringen af en helt særlig udstilling på

Billede: Danni Nielsen, Industriens Museum, Horsens Medaljeoverrækkelse i Horsens Tidligere FGU-elev og nu uddannet mediegrafiker, Paige G. Hermansen, blev i dag hædret ved Grafisk Uddannelsesudvalgs