Ordblindevenlig værkstedsundervisning

I foråret 2021 modtog FGU Hovedstaden udlodningsmidler forvaltet af BUVM til udvikling af projektet Ordblindevenlig værkstedsundervisning. Målsætningen med projektet er, at alle elever i skriftsprogsvanskeligheder, herunder ordblindhed, skal føle sig mødt som lige og værdifulde deltagere i undervisningen og desuden opleve faglig og personlig udvikling.

For at nå målsætningen er der skabt følgende produkter:

Undervisningsmaterialer & skriveskabeloner

Sprogbaserede opgaver i fagene dansk, matematik og værkstedsfag samt skriveskabeloner.

 

Byg, bolig & anlæg

Omsorg & sundhed

Kommunikation & medier

Film

Se tre film henvendt til lærere om, hvordan man kan arbejde med fagsprog og skriveskabeloner i det ordblindevenlige læringsmiljø.

Podcast

Lyt til tre podcasts, hvor elever på FGU fortæller deres historie om at klare sig med ordblindhed

Plakater

Materialet henvender sig til lærere og elever med budskabet om, hvad et ordblindevenligt miljø er.

Kolleger på FGU Hovedstaden for at deltage i projektet med sparring, med deltagelse i film, med afprøvning af opgaver og skabeloner samt med grafisk opsætning:

Lise Mundt, Maja Hedin, Kirstine Løvdal Nielsen, Pernille Egeblad Behrendt, Jacob Rosdahl, Tobias Arnfelt-Rønne, Jacob Hede, Öystein Kvanneid, Morten Broberg Quayum, Claes Lehmann Madsen, Søren Janns, Jan Dahl Brinck, Rasmus Satto, Paige Glatved Hermansen og Danni Nielsen.

Endvidere tak til elever på FGU Hovedstaden for at deltage i film, podcast, afprøvning af opgaver, skabeloner og think-aloud proces.

Og endelig tak til vores samarbejdspartnere:

Krithfilm (Thomas Klenow With & Kristine Søndergaard Madsen), KP (Vibeke Sønderberg Asmussen) samt til vores følgegruppe bestående af Rasmus Kjær & Morten Bruun Petersen (KP), Nina Hallgreen (NEXT), Andreas Buchhave Jensen & Lars-Bjørn Kristensen (HRS), Pia Pode Milwertz (TEC), Julie Secher (SOSU H) og Marie Hoff Larsen (FGU Danmark)